GDPR och Tussilagons Samfällighetsförening
Den 25 maj 2018 blir den nya europeiska personuppgiftsförordningen, GDPR, lag i Sverige.
GDPR – Den nya Dataskyddsförordningen. Träder i kraft 25 maj 2018.
I föreningens stadgar står det att Medlemmar som ingår i samfälligheten är de enda som har rätt att vara med vid årsmöte och har rätt att medverka till beslut genom omröstning m.m. Detta innebär att vi har ett medlemsregister
De personuppgifter vi samlar in är namn, telefonnummer, adress och mail-adresser. Detta för att veta vilka som är våra medlemmar.
Till vad:
Vi behöver uppgifterna till vårt medlemsregister så att vi kan kontakta dig kring föreningens verksamhet. Vi använder dem när vi sätter upp debiteringslängd som är kopplad med fastighetsbeteckningen. Vi kan också använda dem i samband med myndigheter om det behövs.
Hur länge:
Vi spar uppgifterna så länge du är medlem och därefter så länge vi kan ha någon rapporteringsskyldighet.
Vi arkiverar dessa personuppgifter som medlemslistor till den dag du flyttar eller om föreningen skulle upphöra.
Delning:
Vi kan vid behov dela dina uppgifter med försäkringsbolag och myndigheter så som lantmäteri (bl.a. servitut).
Rättigheter:
Du kan läsa mer om dem hos Datainspektionen https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/dataskyddsforordningen/de-registrerades-rattigheter/
För att bo inom Samfälligheten måste man vara med som medlem och följa de gemensamma stadgarna och den ekonomiska skyldigheten.
I Medlemsregister ingår
Namn: För att driva en förening behöver man ju veta vilka som är medlemmar.
Adress: Post eller e-post. Medlemmar förväntar sig vanligtvis kontakt och dessutom vill föreningen kanske avisera en medlemsavgift.
Personnummer: Man får inte behandla personnummer om man inte behöver en exakt identifiering.
Vi i vår förening har inga behov av personnummer och finns inte i våra listor eller skrivet material.
Fastighetsbeteckning: Vi har dessa för att kunna göra debiteringslistor.
Vi registrerar inga barn.
Vi registrerar inga anhöriga som inte ingår i hushållet.
Webbplats, Facebook m fl
Vi lägger inte ut några personuppgifter på någon nätplats.
Är det så att du som medlem vill vara med i en av förening gjord facebooksida t.ex. så lägger du in dina egna uppgifter. En sådan sida kommer att vara sluten enbart för föreningsmedlemmar
Vi lämnar inte ut personuppgifter utan att ha ett uttryckligt samtycke. Man ska kunna dokumentera detta, också vilken information man lämnade innan samtycket erhölls
Vi lämnar inte ut några personuppgifter till några företag (de skulle t.ex. kunna utnyttja dem i kommersiellt eller annat syfte).
Vi lämnar inte ut några personuppgifter till andra föreningar.
Vem är personuppgiftsansvarig?
Det är föreningen som är personuppgiftsansvarig. Det är styrelsen som ansvarar för att föreningen följer lagen. Det är alltså aldrig en person som är formellt ansvarig, även om föreningen utsett någon att till exempel sköta medlemsregistret.